Saturday 30 July 2011

Wardina : Mangsa Fahaman Politik Sempit

Allah berfirman di dalam Alquran:
"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. (An-Nuur: Ayat 31).

Dewan Muslimat PAS Selangor kesal tindakan blogger yang telah mengaibkan Wardina Safiyyah hanya semata-mata menghadiri program Karnival Mesra Rakyat anjuran Kerajaan Negeri Selangor di Kelana Jaya 26 Jun 2011 yang lalu. Tindakan blogger mempamerkan gambar-gambar Wardina yang tidak berhijab menjatuhkan maruah seorang wanita muslim yang telah bertaubat dari dosanya yang dulu.

Wardina Safiyyah Fadlullah Wilmot merupakan seorang pengacara, pelakon dan penceramah motivasi keluarga. Dia mempunyai hak untuk menghadiri mana-mana ceramah motivasi yang dianjurkan oleh mana-mana negeri yang telah di pilih melalui pilihanraya yang sah di sisi undang-undang Malaysia. Malangnya dalam konteks demokrasi di Malaysia, tiada ruang yang bebas untuk berbincang dan bertukar-tukar fikiran antara pelbagai fahaman politik dan agama. Hanya fahaman yang menyokong Kerajaan Barisan Nasional sahaja dianggap betul. Fahaman selain darinya akan dianggap sebagai penentang dan musuh kepada kerajaan BN. Bila mereka, terutama selebriti popular, dilihat bersama pemimpin bukan dari kalangan pemimpin BN, mereka akan di serang dan diaibkan.Budaya politik kotor ini telah lama berakar umbi dalam pemikiran penyokong-penyokong UMNO dan mereka menyerang tanpa memikirkan dosa atas perbuatan mereka. Padahal mereka terdiri dari orang Islam tetapi telah merosakkan kesucian Islam.

Firman Allah swt :-

وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ

"dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) " [surah al-Maaidah : 2]

Dewan Muslimat PAS Selangor menyokong penuh tindakan Wardina ke atas blogger tersebut. Kesucian wanita Islam wajib dipertahankan oleh setiap orang Islam tanpa mengira fahaman politik.

Wan Hasrina Wan Hassan
Ketua Muslimat PAS Selangor

No comments:

Post a Comment